الأحد، 17 فبراير 2013

سى عمر والكمبيوتر

طبعا لو كنت أعرف أن بعد 2 من اللى سمناها مجازاً ثورة وانضحك علينا وخدنا مقلب حرامية، وطلعنا وقولنا عيش وحرية وعدالة اجتماعية، وشلنا اللى قولنا دا ورانا أيام سودا، وجه المجلس العسكرى وقلنا عاوزينها مدنية مش عسكرية، وجالنا اللى هيورينا أسود أيام حياتنا ، الراجل اللى حامل كتاب ربنا ويارب يكون حامله فى جيوب البنطلون الورانى ويولع فيه بحق ماهو كداب وما بيراعيش ربنا فينا.
المهم خلونا فى اللى أحنا فيه، دلوقتى بما أن مصر دلة أخوان ودولة سلفيين ودولة جيش ونخبة عبيطة ومعارضة ولا خشبة العارضة وكلهم بلح يعنى، وبما أن رئيس وزرائنا هيقدم برنامج ساعة مع شريف بعد ما يزحلقوه، وبما أن ريسنا طلع ما بيسمعش ولا بيشوفش، وكمان لما بيتكلم بيقول مصايب، فخلاص بقى يبقى كلنا نرمى نفسنا فى البحر الأبيض ونهاجر على أيطاليا ونسيب لهم البلد اللى هيمنعوا فيها العيش والنور والمية والكلام والمشى فى الشوارع عشان أنا ست وطبعا مشى فى الشارع هينشر الرذيلة ويحرك المتحرشين ومش بعيد يعاقبونى ان حد اتحرش بيا.
عموما كل ده مش غايظنى، اللى غايظنى أنى من غير ما انتخب مرسى جبته وقعدته على الكرسى، وكلكم عملتوا كده حتى اللى عمل زيى وما نزلش الانتخابات، لما وقفنا ضد مبارك والمجلس العسكرى، وسبنا الفيلم يعدى علينا ويفهمونا أن الثورة نجحت وأننا اصحاب تأثير، بينما أمريكا كانت بتظبط مع الأخوان اللى أكلونا البالوظة، بمشروع وهمى سموه النهضة(حسبى الله ونعم الوكيل) ، وقالوا هيحكموا بشرع ربنا وربنا ينتقم منهم على كدبهم، استولوا على كل مفاصل الدولة، وطلعوا بتصريحات تأكد كدبهم ونفاقهم اللى معروف عنهم بس حتى ده مش مزعلنى أوى لأن كان نفسى كل اللى اختارهم يعرف قد إيه كدبهم مالوش حدود وأنهم مدعين وأخرهم كلمة أخوان، لأن اسلامنا منهم برىء.
وأقولكم وأنا مالى أنا من بعد ما نزلت الثورة وكنت هأخسر بابا وماما عيلين (أنا وأخويا) وزمانا كنا اتنسينا زى كل اللى اتنسوا، ولا حد تاجر بدمنا عشان يغنى ولا يعمل معارض ولا يعمل مدافع عن شهدا، دا حتى دمنا كان من رخصه ما كانش هينبت حتى نبته صغيرة للحرية، أنا بس اللى مزعلنى أن ابن الرئيس الأمريكانى اللى ابوه اتعلم فى امريكا وخد الجنسية الامريكية نط زى البراشوت مدير للشركة القابضة، وأه أنا بأحقد بقى مش عشان بقى مدير عشان كنت ظلماه لأنى كنت مفكراه ما يعرفش كمبيوتر زيى، أنا بعد ماخدت ماجستير واتمرمطت وباخد دكتوراه ومعايا لغات، وواخدة من كلية الهندسة كمبيوتر وبرمجة بس طبعا أكيد واحدة زيى ما تستاهلش حتى تنجحها نجوى خليل وتديها وظيفة باحثة فى المركز القومى بعد ما صفت قصاد الف واحد، ليه عشان بابا زمان كان حزب عمل فمبارك كان كارهه، وانضم فى أواخر ايام مبارك للحزب الوطنى فالاخوان اكيد مش هيحبوه(لأنهم بيكرهوا هدومهم اساسا)يعنى كده كده أخرى اخصائية اجتماعية واحمد ربنا أو اشوف لى بلد تانية 

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق